SKIPSHELLING BLOM HINDELOOPEN 

ONTWERP, BOUW EN VERKOOP VAN LEMSTERAKEN SINDS 1957

Comfortabel varen

Geniet meer én langer van uw schip met onze expertise.

Zie ook bij onze scheepsonderdelen>>


 Toepassing hydraulische systemen

 

 

Blom maststrijk

  • Hydraulische maststrijkinstallatie

De hydraulische maststrijkinstallatie is ontworpen voor schepen die met regelmaat onder een vaste brug door moeten varen. Het strijken van de mast met bokkepoten neemt veel dekruimte, het strijken met een sprenkel is veel werk en gebeurd met een draadlier wat onveilig kan zijn.

Het systeem werkt alsvolgt; een flyerketting zit gemonteerd aan de onderkant van de mast, en gaat via een rol naar beneden onder de mast daar zit een hydraulische cilinder die op verschillende plaatsen in het schip geplaatst te worden.

Deze cilinder word aangedreven door een power-pack 12/24 volt. De snelheid van dalen kan worden ingeregeld.

 

 

 

Blom stuurinstallatie

  • Hydraulische stuurinstallatie met GPS (onzichtbaar; innovatief á la Blom’):

Voor veel zeilers wordt het zeilen met een platbodem “bezwaarlijker” wanneer ze ouder worden. Of wanneer de kinderen op een leeftijd komen dat ze niet meer meegaan, je met z’n tweeën moet varen.

De zeilen hijsen en ondertussen het schip op koers houden.

Bij platbodems die met roer met helmhout varen is het met z’n tweeen hard werken.

Hier heeft de Skipshelling een bijna onzichtbare rvs-besturings-as in de achtersteven gebouwd, met onderdeks een cilinder met een hydraulische aandrijfunit, waaraan een autopilot gekoppeld kan worden.

 

 

 

Blom hydraulische tuiglier

  • Hydraulische tuiglier

Wanneer er op uw schip een handbediende tuiglier zit, en u wilt het hijsen van de zeilen lichter voor u of de bemanning maken is het mogelijk om hier een hydraulische motor op te monteren, en deze aan te drijven met een powerpack 12/24 volt.

 

 

 

 

  • Hydraulische zwaardinstallatie

Zwaarden omhoog en omlaag door een druk op de knop.

Er wordt een hydraulische cilinder gemonteerd. Bij een roefaak achter de kuipbanken en bij een visserman in het motorruim. De cilinders worden aangedreven door een powerpack 12/24 Volt.

 

 


Innovatie’s

 

Blom RVS zwaard prototype

  • RVS zwaarden (onderhoudsarm!)

Wij zijn met RVS zwaarden begonnen omdat het zwaardprofiel tegenwoordig (voor bol, achter scherp) afwijkt van het traditionele model (waar alleen halfrond om zit). De moderne vorm wordt met (veel moeite) een groot deel met RVS bekleed. Voor ons de aanleiding om een RVS zwaard te maken.

De voordelen zijn; minder onderhoud en geen beschermhoezen nodig om het lakwerk van de zwaarden tegen de zon te beschermen.

 

Lemsteraak RVS roer incl.stuurinstallatie

  • RVS roer (onderhoudsarm!)

Rvs roer geeft minder onderhoud, geen last van inwateren en is gemakkelijker te combineren met ons stuursysteem.

 

  • Zwaardophanging 45°  (zwaard blijft ten aller tijde tegen klamp, zwaait niet meer uit)

 


Diversen

 

  • Verstelbare zwaardophanging

Doordat de zwaardophanging op een rail zit, kun je het zwaard zo verstellen dat het schip perfekt in balans ligt. Wanneer je dan het roer loslaat is het schip bij een vlaagje een beetje loefgierig.

Met extra keerblokken valt het zo te maken dat het zwaard met de sjorlier te verstellen is.

 

  • Schoot- en tuiglieren, handbediend of electrisch
  • Boeg-/hekschroef (met minimale weerstand)

 


 

 

 

 

 

 

 

 


SKIPSHELLING BLOM HINDELOOPEN
ONTWERP, BOUW EN VERKOOP VAN LEMSTERAKEN SINDS 1957
De Tolve 2 8713 LK Hindeloopen - Friesland Telefoon 0514 521237
E-mail info@blomaak.nl